Aan de slag met je eigen activiteit!

Deze pagina helpt je op weg om je eigen activiteit tijdens de Week van de Opvoeding vorm te geven. Wat kan je doen, met wie en voor wie? Wat is een ideale plek? Waar kan je je activiteit bekendmaken? We geven alvast een aanzet.

Een goede voorbereiding

Samen is het toverwoord

Heel wat organisaties werken graag mee om opvoeden een week lang onder de aandacht te brengen, dus ga op zoek naar partners. Wie reeds werkt in of met een Huis van het Kind, weet dat 1 + 1 vaak 3 is.  

Kijk eens over de muurtjes! Welke organisaties bereiken kinderen met een zorgbehoefte, en welke inclusieve activiteiten kunnen jullie bedenken? Of zijn er instanties in de Jeugdhulp die zin hebben om samen na te denken? Ook culturele organisaties gaan vaak maatschappelijke thema's niet uit de weg.

Beter weinig en goed, dan veel en half

Organiseren kost tijd, geld en energie. Stel je programma zorgvuldig samen, en neem niet teveel hooi op je vork.

Kies samen met je partners. Hoe meer mensen overtuigd zijn van een aanbod, hoe liever ze meewerken.

Je lokaal bestuur mee op de wagen krijgen? Bekijk de beleidsplannen en ga op zoek naar raakpunten. Of speel in op lopende projecten in je stad of gemeente. Wordt er een nieuw park of speeltuin aangelegd? De Week van de Opvoeding kan een goed moment zijn om de opening te plannen. Is jouw gemeente een Boekstart gemeente? Dan kan de Boekstartdag op 16 mei perfect samenvloeien met de Week van de Opvoeding. 

Vraag aan gezinnen wat ze graag willen. Een korte vragenlijst, een poll op Facebook, je oor te luisteren leggen bij partnerorganisaties waar veel ouders komen: het zijn maar enkele mogelijkheden om te weten te komen waar veel interesse voor is. Tracht een diverse groep van ouders te bevragen: met kinderen van verschillende leeftijden, alleenstaande ouders, gezinnen met een migratieachtergrond, ouders van kinderen met een zorgbehoefte,...

Denk wild

Wil je net iets anders, iets nieuwer, origineler of nieuwer? Een goede brainstormsessie levert spannende ideeën op. Een greep uit enkele technieken vind je in dit document:

pdf bestand(WvdO 2020) brainstormtechnieken.pdf (188 kB)

Liever al een meer uitgewerkt aanbod? Binnenkort bieden we jullie een catalogus waar je kan uit kiezen. Boeiende sprekers, toffe workshops, inspirerende theater- en muziekvoorstellingen: we zorgen voor een gevarieerd aanbod.

 

Communicatie

Zelfs de leukste activiteit heeft bekendmaking nodig. 

Enkele tips voor een goed communicatieplan:

  • Nog geen uitgewerkt programma maar wel al een datum? Stuur een 'save the date' de wereld in, zo kunnen gezinnen de datum al vrijhouden.
  • Een tijdlijn helpt om alle deadlines in kaart te brengen en tijdig actie te ondernemen. 
    • 6 maanden op voorhand: check de (soms lange) deadlines van het gemeentelijk infoblad en andere magazines die interesse kunenn hebben en maak hen warm voor je activiteit Het verhaal achter je activiteit helpt om persinteresse op te wekken. Bijvoorbeeld: het verhaal van een verrassende samenwerking. De reden waarom iemand vrijwilliger werd voor de Week van de Opvoeding. Een spreker die een boek schreef over een gerelateerd thema...
    • 4 tot 5 maanden op voorhand: maak afspraken met je communicatiedienst over materialen en levertermijnen.
    • 4 maanden op voorhand tot aan de datum: communicatie is herhaling. Zet in op verschillende kanalen om gezinnen te bereiken: Facebook, Instagram, website, nieuwsbrief, flyer, affiche,... en herhaal je boodschap op verschillende tijdstippen. Verras af en toe met een nieuwtje. Verspreid de hashtag #WVDO2020 als je zelf iets post op social media of als je vraagt om iets te posten.
    • 3 maanden op voorhand: voeg je activiteit toe in de UITdatabank. Niet vergeten om de trefwoorden 'Opvoeding' en 'Week van de Opvoeding' toe te voegen. Zo kan je doelgroep gericht zoeken. Je activiteit verschijnt in de kalender van Uit in Vlaanderen en in de kalender op Groeimee.be. In deze handleiding vind je alle informatie: pdf bestandHandleiding UiTkalender (911 kB)
    • 1 maand op voorhand: stuur een persbericht uit. Met volgende onderdelen: een woordje over de campagne Week van de Opvoeding - wat doe je - wanneer en waar - welke acties en het verhaal erachter - contactpersoon en interviewmogelijkheden.
    • 1 maand op voorhand: schrijf andere organisaties aan met de vraag je aanbod mee bekend te maken. Zet de mogelijkheden op een rijtje: een nieuwsbericht op de website, een vermelding in hun nieuwsbrief, delen op sociale media,... en zorg voor kant-en-klare teksten en beelden.
    • 2 dagen op voorhand: stuur een update van je persbericht uit. Neem evt telefonisch contact op met enkele lokale verslaggevers.
  • Beelden hebben stopkracht. Het campagnebeeld is in diverse formaten beschikbaar. Gebruik het waar je kan. Kies je daarnaast nog voor beeldmateriaal, zorg dan dat dit diversiteit uitstraalt (kinderen van diverse leeftijden, mama's en papa's, grootouders, culturele diversiteit,...)
  • Interactie werkt. Een poll, een wedstrijd, vragen om een foto te posten,... brengt gezinnen in beweging.

 

 

Voor wie organiseer ik een activiteit?

Voor ouders en voor kinderen. Samen of apart? Voor andere opvoeders. Voor grootouders en familie. Voor gezinnen met verschillende culturele achtergronden. Voor meertalige of anderstalige gezinnen. Voor de hele jonge kinderen, voor lagere schoolkinderen en ook voor de tieners. Voor kinderen met een specifieke zorgbehoefte.

Of wil je ook de nieuwe framilies (friends/family) bereiken, want de netwerken buiten het gezin nemen soms de rol van de familie een stukje over.

Elke keuze heeft impact op het soort activiteit en je aanpak. Goed om over na te denken.

Sta ook eens stil bij de vraag wie je bij een vorige activiteit minder goed bereikte. Welke stappen zou je kunnen zetten om het beter te doen?

Gouden tip?

Heb jij een tip om de collega's te inspireren? Laat ons weten hoe jij het aanpakt, deel je ervaringen en doe zelf ook inspiratie op. Stuur ons een mail op info@expoo.be, eventueel met een sprekende foto erbij, en we vullen de pagina aan met jullie inbreng.

Met wie werk ik samen?

Een greep uit organisaties waarmee je kan samenwerken:

  • scholen
  • kinderopvang
  • buitenschoolse opvang
  • bibliotheken
  • Huizen van het Kind
  • opvoedingswinkels
  • lokale afdeling van de Gezinsbond
  • buurtwerk
  • kinderboerderijen
  • het consultatiebureau
  • het sociaal huis
  • KOALA initiatieven
  • jeugdhulp
  • jeugddienst 
  • CKG
  • spel- en ontmoetingsplekken voor gezinnen
  • vader- en moedergroepen
  • spelotheek
  • INLOOPteams
  • huiswerkbegeleidingsdiensten
  • het woon-zorgcentrum
  • MFC (multifunctionele centra voor kinderen en jongeren met een beperking)
  • pleegzorgdiensten
  • jeugdbewegingen
  • speelpleinwerking
  • CLB
  • Centrum voor Basiseducatie
  • culturele centra
  • theaterzalen
  • muziekscholen
  • sociale kruidenier
Praktisch

Een spetterend idee? Op een goede locatie? Met enthousiaste partners? 

Hou ook rekening met deze praktische zaken:

  • Is je evenement gratis, of vraag je inkom? Zorg dat je prijs geen drempel voor bepaalde groepen vormt.
  • Welke dag en welk uur? Niet alle ouders hebben vrij op woensdagnamiddag. Hou ook rekening met je doelgroep: de allerjongsten doen nog een middagdutje, tieners vinden een avondactiviteit vaak spannend...
  • Maak goede afspraken met de partners rond het budget: wie betaalt wat, en hoeveel inspraak is er van alle partijen?
  • Een goede taakverdeling, zowel in de voorbereiding als de dag zelf, zorgt voor een goed verloop
  • Spreek tijdig je vrijwilligers aan, of ga op zoek naar vrijwillige handen die willen ondersteunen
  • Een warm onthaal zit in details:
    • Is er genoeg buggy- en fietsparking?
    • Kunnen ouders hun jongste kinderen verluieren?
    • Is er een borstvoedingshoek?
    • Voorzie je gratis kraantjeswater?
    • Is er een goede bewegwijzering?
    • Zijn de medewerkers goed herkenbaar? 
Waar plan ik mijn activiteit?

Organisaties die een activiteit willen organiseren, maar zelf niet voldoende fysieke ruimte hebben, moeten op zoek naar een alternatief. Denk in de eerste plaats aan plaatsen waar gezinnen al vaak komen. Zo kan je makkelijker je activiteit bekend maken. Dit lijstje kan je helpen om een geschikte locatie te zoeken.

  • welke locaties zijn centraal gelegen en/of makkelijk bereikbaar
  • waar komen ouders, opvoeders, kinderen vaak?
  • bij welke partners is er ruimte? De lijst met mogelijke partners kan je inspireren bij je zoektocht naar een fijne plaats.
  • informeer je goed over capaciteit, prijs, bijkomende voorwaarden, mogelijke catering, geluidsinstallatie,...