Praktijkbeschrijvingen
Er bestaan verschillende manieren om ouders en ouderfiguren te ondersteunen bij de opvoeding van kinderen en jongeren. Op de EXPOO-congressen en naar aanleiding van projecten verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Naast deze inspiraties maakt EXPOO er werk van dat praktijken, methodieken, programma's opvoedings- en gezinsondersteuning die in Vlaanderen gebruikt worden, beschreven en onderbouwd worden. Deze onderbouwde praktijken verzamelen we in deze databank 'Praktijkbeschrijvingen'.
Zo'n praktijkbeschrijving maken we doorgaans op in groep. Professionals komen samen met een procesbegeleider, reflecteren over de kernelementen van de praktijk en schrijven hun praktijk neer in een grondplan.
Jouw praktijk in de databank?
Wil je graag een praktijkbeschrijving opmaken van jouw praktijk?
Gebruik hierbij dit sjabloon: docx bestandPBS Grondplan def.docx (65 kB)
Contacteer EXPOO voor verdere afspraken.
-
Als kleine kinderen groot worden
Kinderen komen vroeg of laat in contact met tabak, alcohol en andere drugs. Ook gamen behoort tot de leefwereld van kinderen. Ouders weten vaak niet hoe ze hiermee om moeten gaan en wat ze kunnen doen om problemen te voorkomen. Om ouders hierin te ondersteunen, is er ‘Als Kleine Kinderen Groot Worden’: een eenmalige sessie voor ouders van tieners (10-15 jaar), waarin ze in groep op een interactieve manier opvoedingsvragen bespreken aan de hand van filmpjes en oefeningen.
-
Domo, Door Ondersteuning Mee Opvoeden
Domo biedt ondersteuning aan huis aan kwetsbare, kansarme gezinnen met kinderen tot 12 jaar.
-
E-mail opvoedingsondersteuning
Bij e-mail opvoedingsondersteuning krijgt een ouder of opvoedingsverantwoordelijke via e-mail een persoonlijk antwoord op zijn of haar opvoedingsvraag. Het antwoord is methodisch opgemaakt en omhelst meer dan info doorsturen eventueel in de vorm van een brochure.
-
Ervaringsgericht groepswerk
In ervaringsgericht groepswerk komen (groot)ouders of (groot)ouders en kinderen onder begeleiding van een groepswerker samen. 'Opvoeden' vormt de insteek van het groepswerk. De ervaringen van de deelnemers staan centraal.
-
Ervaringsgericht groepswerk over voeding en opvoeding: Ratatouille en Vitamientje
Vitamientje en Ratatouille zijn allebei groepsgerichte projecten voor kwetsbare gezinnen waarbij gezondheidseducatie en opvoedingsondersteuning gecombineerd worden. Rode draad doorheen het aanbod is ‘voeding is opvoeding’.
-
Infotheek
Een infotheek is een praktijk waarbij informatie op een laagdrempelige wijze toegankelijk gemaakt wordt. Het is een laagdrempelige en toegankelijke plek waar ouders en opvoedingsfiguren divers materiaal over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren kunnen inkijken en/of ontlenen.
-
Instapje
Instapje is een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor kwetsbare ouders met een peuter. De deelnemende gezinnen worden één keer per week bezocht door een speciaal daarvoor opgeleide beroepskracht en dit gedurende anderhalf jaar. Deze medewerkster speelt met het kind en praat met de moeder. Het kind doet zo spelenderwijs nieuwe spel- en leerervaringen op. De moeder leert de ontwikkeling van haar kind te ondersteunen en stimuleren.
-
OO10-stress
OO10-stress is een psychofysieke weerbaarheid en agressieregulatie training. Door middel van ervaringsgerichtheid, kunnen ouders op een actieve manier vaardigheden ontwikkelen en handvatten krijgen om om te gaan met stressvolle opvoedingssituaties.
-
Oudercursus
Een oudercursus is een reeks bijeenkomsten waarin ouders informatie krijgen, discussiëren, ervaringen uitwisselen en vaardigheden oefenen i.v.m. de opvoeding.Deze reeks bijeenkomsten loopt gedurende een bepaalde periode en vindt regelmatig plaats. Het gaat om een vaste groep ouders met een of twee vaste begeleid(st)ers.
-
Pedagogisch Adviseren
Pedagogisch adviseren is een gemakkelijk toegankelijke vorm van kortdurende individuele ondersteuning van ouders, bij lichte opvoedingsproblemen. Een pedagogisch geschoolde medewerker biedt deze ondersteuning aan op basis van de vraag van de ouder(s) en sluit aan bij de sterktes van de betrokkenen.
-
Pedagogische trajecten (PeTra)
PeTra (Pedagogische Trajecten) zijn korte ambulante trajecten van kinderen, hun ouders en de school. Het is een vorm van schoolgebonden ondersteuning bij kinderen met socio-emotionele problemen en/of gedragsmoeilijkheden in het basisonderwijs en secundair onderwijs.
-
Spel- en ontmoetingsplaatsen
Een Spel en Ontmoetingsinitiatief voorziet in een sociale en fysieke ruimte waar jonge kinderen en hun opvoeders in aanwezigheid van één of meerdere medewerkers samen tijd kunnen doorbrengen. In een spel- en ontmoetingsplaats ontdekken kinderen een andere wereld dan thuis, ze krijgen er de gelegenheid om te spelen, om sociale ervaringen op te doen, .. Ouders hebben er de gelegenheid om even tot rust te komen, hun eigen en andermans kinderen bezig te zien, andere opvoeders te ontmoeten, .. De medewerkers nemen daarbij een faciliterende rol op.
-
Telefonische opvoedingsondersteuning
Telefonische opvoedingsondersteuning is een laagdrempelig, makkelijk bereikbaar, vrijblijvend en anoniem informatie- en adviesaanbod waar ouders en opvoedingsverantwoordelijken telefonisch terecht kunnen met hun vragen, twijfels, ervaringen en zorgen rond het opvoeden van kinderen.