Goed Gezin(d)

  • 30 november 2018

Het onderzoek bevroeg leerlingen in 19 Vlaamse secundaire scholen over hun welbevinden op school en in de klas.

De onderzoekers, Isolde Buysse en Nana Mertens, concluderen dat

  • de meeste jongeren met hun vrienden of ouders praten als ze ernstige problemen hebben
  • dat een groot aantal jongeren met gescheiden ouders met niemand praat over hun gevoelens over die scheiding
  • en dat meer dan een kwart van de bevraagde jongeren geen professionele hulp zocht terwijl ze die wel nodig hadden.

 

Om scholen te ondersteunen in deze thematiek ontwikkelden we een gratis online toolbox voor alle graden en onderwijsvormen in het secundair onderwijs. Naast een educatief inleefspel vind je er ook verschillende kant-en-klare werkvormen voor in de klas. In het praktijkboek ‘Divers gezin(d)’ hebben we concrete tips & tricks verzameld die ons zijn aangereikt door de vele leerlingen, leerkrachten, onderwijsondersteuners, en directieleden die deel uitmaakten van het onderzoek. Het onderwijs in Vlaanderen heeft tal van goede praktijkvoorbeelden, groot en klein, over omgaan met gezinsdiversiteit op school en in de klas. Hopelijk bevordert het delen van deze voorbeelden het maatschappelijk bewustwordingsproces en biedt het inspiratie voor onderwijsprofessionals en beleidsmakers.
 

Meer lezen over het onderzoek: https://kuleuvenblogt.be/2018/11/29/problemen-thuis-laat-je-niet-achter-aan-de-schoolpoort/