Tips om de pers warm te maken voor je activiteit

Nodig de pers uit op je activiteit

Het kan lonen om de pers uit te nodigen op je activiteit. Een journalist of fotograaf kan dan langskomen om deelnemers te interviewen of foto's te nemen.

Zorg dat je de timing van je programma duidelijk meedeelt. Zo vermijd je dat journalisten aankomen als je activiteit nog niet gestart is, of als je de zaal nog aan het versieren bent en er nog niemand aanwezig is. De meeste journalisten hebben weinig tijd en willen een leuke foto nemen van deelnemers in actie.

Wil je graag een persmoment houden, zorg dan voor een spreker, een fotmoment, of een andere actie die de pers overhaalt om te komen. Enkel 'een woordje uitleg geven' is te vaag om journalisten over de streep te halen.

Komt er toch niemand van de pers opdagen, dan kan je na afloop een persbericht uitsturen. als er in de media iets verschijnt over een activiteit die al voorbij is, gebeurt dat vaak via foto's in plaats van tekst. Bezorg dus zeker een aantal foto's van goede kwaliteit.

Contactgegevens pers

Op de website van de meeste kranten en magazines vind je e-mailadressen van (regio)redacteurs terug. Stuur je persbericht ook naar de online redactie. Misschien ken je in je eigen omgeving wel iemand die voor media werkt? Gebruik dan zeker die contacten. Om te weten wanneer je het persbericht uitstuurt, hou je best rekening met hoe vaak en wanneer het medium verschijnt dat je wil bereiken.

Een persbericht opstellen
Er zijn heel wat kanalen die je kan gebruiken om je activiteit vooraf aan te kondigen. Media-aandacht is daarbij geen must, maar kan soms wel leuk of zinvol zijn. Als je wil dat (lokale) media je activiteit vooraf aankondigen, dan kan je een persbericht uitsturen.
 
Omdat de meeste journalisten veel werk en weinig tijd hebben, krijgen ze het liefst een persbericht dat kort, duidelijk en ‘bijna af’ is. Het ideale persbericht ziet er daarom uit als een artikel: het heeft een prikkelende titel, een korte inleiding (1 à 2 zinnen) en een tekst.
 
Een persbericht begint liefst met ‘nieuws’: jullie organiseren een activiteit. Open dan ook met te vermelden wat jullie organiseren, waar en wanneer de activiteit zal doorgaan en voor wie de activiteit precies bedoeld is.
 
Na de concrete ‘wie, wat, waar, wanneer’ kan je iets vertellen over waarom jullie de activiteit organiseren, wat jullie ermee willen bereiken, … Het loont doorgaans als je die informatie niet uitschrijft als een tekst, maar als een kort interview. Doe alsof je jezelf of je collega’s hebt geïnterviewd en laat hen aan het woord in een quote.
Een voorbeeld verduidelijkt:
Petra, begeleider in organisatie huppeldepup: “We willen alleenstaande ouders van jonge kinderen op een leuke manier samenbrengen. Ze kunnen tijdens de activiteit andere ouders leren kennen en zo hun sociaal netwerk uitbreiden.”

is een stuk aantrekkelijker dan:
De activiteit wordt georganiseerd om alleenstaande ouders van jonge kinderen bij elkaar te brengen en zo hun sociaal netwerk uit te breiden.
 
Schrijf een kort persbericht. Teveel informatie kan afschrikken: een journalist denkt misschien dat hij het hele document moet doorlezen en daar zelf moet uithalen wat relevant is. Wil je toch meer uitgebreide informatie geven, voeg die dan toe als bijlage.
 
Geef onderaan een telefoonnummer, mailadres en/of website mee dat de pers kan raadplegen voor informatie of vragen. Een journalist die jullie organisatie niet kent en er geen informatie over kan terugvinden, zal niet snel geneigd zijn om je bericht op te nemen. Vergeet ook niet te vermelden hoe geïnteresseerden zich voor de activiteit kunnen inschrijven of waar ze terecht kunnen voor meer informatie.
symbool Week van de Opvoeding
weblogo Week van de Opvoeding