Meerwaarde Huis van het Kind documenteren

Oefening 'documenteren'

Doelstelling:

  • Verzamelen van huidige manieren van documenteren en gegevens verzamelen
  • Mekaar inspireren

Tijdsduur:

20 minuten

Opdracht:

Hoe weet je nu of je Huis van het Kind geslaagd is? Op welke manier probeer je als Huis van het Kind dit te documenteren en meten? Welke ervaringen hebben jullie, wat werkt er of wat niet?

Doe een ‘tour de table’ en noteer het op een blad ‘documenteren: meten is weten’

Materiaal:

  • 'Documenten: meten is weten'

Oefening 'toegankelijkheid'

Doelstelling:

  • Inzichten krijgen over toegankelijkheid in de praktijk
  • Kennis maken met manier waarop je vanuit parameters met je samenwerkingsverband kunt werken aan een gezamenlijke visie 
  • Kennis maken met kwalitatieve en oplossingsgerichte manieren van gegevensverzameling

Opdracht:

Deze oefening is gebaseerd op ‘service design’ die werkt met ‘persona’s en gebruikersreizen’. We focussen hierbij op toegankelijkheid van je Huis van het Kind.

Eén van de parameters van een geslaagd Huis van het Kind is toegankelijkheid. 

Op tafel vind je een beschrijving van een 4-tal mogelijke klanten/gebruikers van je Huis. Kies 2 klanten en bepaal ook wie van jullie groepje welke klant is.

Start met klant 1 en zijn vraag. Doorloop het hele proces ( waar kan ik voor mijn vraag terecht, openingsuren, bereikbaarheid, ………..to the end)

Teken de belangrijke momenten van de ‘klantenreis’ op een flap en evalueer toegankelijkheid aan de 7B’s (bekendheid, begrijpbaarheid, betaalbaarheid, bruikbaarheid, beschikbaarheid, betrouwbaarheid en bereikbaarheid)

Herhaal de oefening met klant 2.

Tijdsduur:

20 minuten

Materiaal:

 

7 B's van toegankelijkheid.JPG